24.6 C
Ermoupolis, GR
Τρίτη, 23 Ιούλιος 2019
Αρχική ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΟΣΜΟΣ Ρόδος και Κως απούσες από τον διεθνή ανταγωνισμό για συνεδριακό τουρισμό (MICE)...

Ρόδος και Κως απούσες από τον διεθνή ανταγωνισμό για συνεδριακό τουρισμό (MICE) στην IBTM World 2016-Barcelona

Toυ  Αχιλλέα Ε. Τζίμα   & Χρήστου Πετρέα

Ολοκληρώθηκε άλλη μία επιτυχημένη διοργάνωση στον εξειδικευμένο κλάδο του συνεδριακού – επαγγελματικού τουρισμού (MICE) με την διεθνή πλέον έκθεση ΙΒΤΜ World 2016 στην Βαρκελώνη, με νέες δράσεις για να διευκολύνουν την αλληλο-γνωριμία και τις επαγγελματικές επαφές, που άρχισαν από την πρώτη ημέρα και χαρακτηριστικά περιλάμβαναν το πάρτυ έναρξης (Opening Party) όπου εντυπωσίασε η παρουσίαση της ισπανικής γαστρονομίας. Την δεύτερη μέρα  στο HARD ROCK CAFE της Βαρκελώνης, με live show, δόθηκε η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να διασκεδάσουν κάνοντας επαγγελματικές γνωριμίες.

Η Έκθεση πρωτο-οργανώθηκε το 1987 και μέχρι το 2002 γινόταν στην Γενεύη, και μετά έδρα της έγινε η Βαρκελώνη.  Ο Αχιλλέας Ε. Τζίμας για 15η συνεχή χρονιά συμμετείχε στην Έκθεση, στο Περίπτερο του ΕΟΤ όπου ήσαν περίπου 30 Έλληνες συνεκθέτες.

Εντυπωσιακά ήταν πολλά από τα «εθνικά»  Περίπτερα που είχαν ιδιαίτερα επιτυχείς παρουσιάσεις, όπως το Περίπτερο της γαλλικής πόλης LYON, με χαρακτηριστική ταυτότητα «πρωτεύουσα της Γαλλικής γαστρονομίας» και της Κορέας, όπου δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην προβολή των επόμενων Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων.

Παρόντα ήταν πολλά Convention Bureaus, που προέβαλαν τις δραστηριότητες που μπορούν να απασχολήσουν τους συνέδρους, μεταξύ των οποίων υπήρχε μεγάλη έμφαση στις «αθλητικές δραστηριότητες».  Από την Ελλάδα συμμετοχή είχαν τα Convention Bureaus της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Στα Περίπτερα, εφέτος ήταν έντονη η «τοπικιστική έμφαση», είτε με τοπικές φορεσιές των στελεχών (Ολλανδία), είτε με κοινά στοιχεία ενδύματος (Μάλτα), είτε με χαρακτηριστικά τοπικών ιδιαιτεροτήτων. Ειδικά η Μάλτα αξιοποίησε την ιδιότητα της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Α’ Εξάμηνο 2017 για να προσελκύσει πολλά συνέδρια.

Εντυπωσιακά πλήρεις ήταν οι πληροφορίες που περιλάμβαναν τα USB για τον συνεδριακό τουρισμό που διένειμαν στα Περίπτερα σε πολλούς προορισμούς, όπως της Φιλανδίας, που είχε και θετικές περιγραφές που προέρχονταν από δημοσιεύσεις του National Geographic και του Lonely Planet, που επεσήμανε ότι στην έρευνα για τις δέκα καλύτερες χώρες για ταξίδια το 2017 (Lonely Planet’s Best in Travel),η Φιλανδία ψηφίστηκε 3η.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρων ήταν ο χώρος «Ζώνη Καινοτομίας», όπου παρουσιάζονται οι τεχνολογικές εξελίξεις για τον κλάδο, και όπου γινόταν παρουσίαση και για τα Top 10 προϊόντα που προκρίθηκαν για το Βραβείο του Παρατηρητήριου Καινοτομίας, που έχει θεσπίσει η Έκθεση.

Η Έκθεση ΙΒΤΜ WORLD, που από φέτος άλλαξε την ονομασία (ήταν European ΕIBTM προηγούμενα) έχει πάντα μεγάλη επιτυχία λόγω των πολλών Β2Β επαφών και ραντεβού που προετοιμάζονται από πριν από την Έκθεση. Μας εντυπωσίασε η οργάνωση που είχαν μερικές εθνικές αντιπροσωπείες (όπως της Αγγλίας-Λονδίνο, Ισπανίας, Μάλτας, Τουρκίας, Ολλανδίας), που παρατηρήσαμε ότι στα Περίπτερά τους, γινόταν ενημερωτικές και προγραμματικές συγκεντρώσεις, ενημέρωσης από εκπρόσωπο του εθνικού φορέα τουρισμού, σχετικώς με τον προγραμματισμό και απολογισμό των κατά περίπτωση επαφών τους στην Έκθεση. Αυτές οι συγκεντρώσεις ενημέρωσης ήταν καθημερινώς,  μισή ώρα πριν την έναρξη της εκθεσιακής ημέρας και μισή ώρα μετά την λήξη.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της IBTM, όπως κάθε χρόνο είναι διαθέσιμο σε όλους τους συμμετέχοντες. Εφέτος δημιουργήθηκε για τη «βιομηχανία συνεδρίων» από την εκτεταμένη έρευνα που επεσήμανε ειδικά θέματα που ενδιαφέρουν τη διεθνή κοινότητα MICE, όπως:  οι τάσεις του κλάδου, διατήρηση ενδιαφέροντος πελατών – δέσμευση και εμπειρίες, εργαλεία δικτύωσης, ασφάλεια και διαχείριση κινδύνου για τις διεθνείς εκδηλώσεις, καινοτομία και αναδυόμενες τεχνολογίες, εισαγωγή βιώσιμων πρακτικών για τις συναντήσεις, υλοποίηση εκδηλώσεων σε συνδυασμό με την εταιρική κοινωνική ευθύνη, επαγγελματισμός και ανάπτυξη προσωπικού, και επιχειρηματική στρατηγική.

Επίσης εξετάστηκε και το θέμα των πιθανών επιπτώσεων στην αγορά MICE της αναμενόμενης εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση – BREXIT.

Στην φετινή διοργάνωση στο πλαίσιο του συνεχιζόμενου Προγράμματος Γνώσης (Knowledge Programme), οι συνεδρίες είχαν παρουσιάσεις και συζητήσεις γύρω από τρεις θεματικές ενότητες για την ανάπτυξη του Συνεδριακού τουρισμού: (1) Επαγγελματικά ταξίδια και MICE, (2) Σχεδιάζοντας μια επιτυχή συνάντηση με την προηγμένη τεχνολογία, και (3) υποστήριξη νέων επιχειρηματιών του κλάδου MICE. Στο πρόγραμμα δόθηκε έμφαση σε θέματα για τη μείωση του κόστους, τη διαχείριση κινδύνων και την ποιότητα των υπηρεσιών, ως προς τον σχεδιασμό και υλοποίηση των συνεδριακών εκδηλώσεων. Το Πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ισπανικό Παράρτημα της Mettings Professionals International – MPI διεθνούς ένωσης των επαγγελματιών των συναντήσεων.

Στην Ετήσια Έκθεση των Τάσεων του Κλάδου Συνεδρίων, που επεξεργάζεται και παρουσιάζει κάθε χρόνο στην ΙΒΤΜ ο Καθηγητής κ. Rob Davidson, επεσήμανε ότι ο «κλάδος είναι μία όαση σταθερότητας» μέσα σε μία διεθνή και κυρίως Ευρωπαϊκή οικονομική κρίση, ενώ παρείχε για την περίοδο του 2015 (έτος της Έκθεσης) σημαντικά οικονομικά οφέλη τόσο στους προορισμούς όσο και στις συνεδριακές εγκαταστάσεις.

Το έτος 2015 τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης των Συνεδριακών Κέντρων (International Association of Convention Centers) είχαν αύξηση 8% στις εισπράξεις τους, την μεγαλύτερη ετήσια, από το 2010, που ήταν το πρώτο έτος που έγινε η ετήσια αυτή Έκθεση Τάσεων, και αύξηση 4% στις συμμετοχές. Ενδιαφέρον είναι ότι οι προβλέψεις για το 2016 είναι για αύξηση γύρω στο 4,2% ως προς τα έσοδα και στο 4% για τον αριθμό των συμμετοχών σε συνεδριακές εκδηλώσεις.

Αν και ο κλάδος του συνεδριακού τουρισμού – των MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions) δεν είναι μία «εύκολη αγορά» και οι χορηγικές συνεισφορές έχουν δυσκολέψει, και τα ιατρικά συνέδρια, που αποτελούν την μεγαλύτερη κατηγορία αντιμετωπίζουν περιορισμούς ως προς την χρηματοδότηση τους από τις φαρμακευτικές εταιρείες, ο κλάδος είναι αναπτυσσόμενος. Η συνεδριακή δραστηριότητα έχει επίσης υποβοηθηθεί πολύ με τις εξελίξεις της τεχνολογίας, της καινοτομίας στις επικοινωνίες και στο γεγονός ότι η δραστηριότητα έχει ιδιαίτερη δυναμική με χαρακτήρα εκπαιδευτικό, με τις επαγγελματικές επαφές (net-working), και με την χρήση των εργαλείων της πληροφορικής, με σαφή θετικά αποτελέσματα. Πολλές από τις επαγγελματικές παρουσιάσεις ανέφεραν την αύξηση των «μικρών συνεδρίων»  μέχρι 500 άτομα.

Είναι ενδιαφέρουσα η αναφορά της αντίληψης των οργανωτών για τους εκτιμώμενους κινδύνους της δραστηριότητας, από στοιχεία έρευνας που δημοσιοποίησε η  Union of International Associations – UIA, όπου τα πρώτα τέσσερα είναι (1) η μείωση αριθμού συμμετοχών, (2) η συσκολία χρηματοδότησης – χορηγιών, (3) ταξιδιωτικές δυσκολίες, όπως θέματα μειωμένων διαθέσιμων προϋπολογισμών, έκδοσης VISA, (4) κόστος ταξιδιωτικής μεταφοράς.

Η Διεθνής International Congress and Convention Association – ICCA καταγράφει σε παγκόσμιο επίπεδο τα διεθνούς εμβέλειας συνέδρια και συναντήσεις, που πραγματοποιούνται από τις οργανώσεις μέλη της και συνδυάζει και στοιχεία από τις οργανώσεις μέλη της Ένωσης Διεθνών Συλλόγων / Οργανώσεων – Union of International Associations – UIA. Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται βασίζονται σε ορισμένα κριτήρια, που θέτουν οι οργανώσεις αυτές, όπως να συμμετέχουν σύνεδροι από τουλάχιστον 5 εθνικότητες, αριθμητικώς να είναι πάνω από 250 συμμετοχές,

Η Ευρώπη παρέμεινε και το έτος 2015 ο σημαντικότερος προορισμός και στον γεωγραφικό της χώρο βρίσκονται 15 από τις 20 πόλεις,  που διεθνώς προτιμώνται ως συνεδριακοί προορισμοί, καθώς και 13 από τις πρώτες 20 χώρες (στοιχεία που δημοσιοποιεί η ICCA).

Η Ελλάδα και οι Ελληνικές πόλεις βελτίωσαν την θέση τους, η Ελλάδα ανέβηκε στην 26η θέση διεθνώς και στην 16η ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές χώρες με αναφερόμενες 152 διοργανώσεις διεθνώς συνεδρίων (αλλά είναι μετά την Τουρκία που βρίσκεται στην 11η θέση – βέβαια πρό των φετινών προβλημάτων). Από τις Ελληνικές πόλεις αναφέρονται μόνο η Αθήνα στην 24η θέση (87 διοργανώσεις), η Θεσσαλονίκη στην 163η θέση (16 διοργανώσεις) και – ενδιαφέρουσα παρουσία – η Μύκονος στην 373η θέση με 5 διοργανώσεις, επί συνόλου αναφερόμενων 6565 διοργανώσεων διεθνών συναντήσεων – συνεδρίων στις Ευρωπαϊκές χώρες.

Είναι βέβαια λυπηρό ότι η Ρόδος και η Κώς, που είναι οι «ναυαρχίδες» του συνεδριακού τουρισμού της Δωδεκανήσου, για τρίτη χρονιά δεν έχουν παρουσία στην ΙΒΤΜ, με εξαίρεση κάποια μεμονωμένα ξενοδοχεία. Δυστυχώς ο «πελάτης» πρώτα έρχεται στον προορισμό και μετά σε συγκεκριμένο ξενοδοχείο, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις και οι διαθέσιμες υπηρεσίες παίζουν τον ρόλο τους για την επιλογή συνεδριακού προορισμού.  Η προσέλκυση των μεγάλων συνεδρίων (μερικών χιλιάδων συνέδρων) που είχε πετύχει η Ρόδος και η Κώς σε προηγούμενα χρόνια, συνεχίζει να ακολουθεί την διαδικασία επιλογής πρώτα της «ηπείρου», μετά της «χώρας» και τελικά του συγκεκριμένου προορισμού και των εγκαταστάσεών του, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη, ότι η διαθεσιμότητα των συνεδριακών χώρων και η δημοφιλής εικόνα του προορισμού, είναι «εκ των ών ουκ άνευ» για ορισμένα μεγάλα συνέδρια.

Υπενθυμίζεται ότι κάθε συνέδριο, ιδίως τα μεγάλα, απαιτούν και πρόγραμμα δραστηριοτήτων και δράσεων για την «αναψυχή» των συμμετεχόντων και των συνοδών, και σε αυτό μεγάλη σημασία δίδεται και στις αθλητικές δραστηριότητες, που όλα αυτά τα χρόνια, ως υποστηρικτικές υπηρεσίες προβάλλονται και παρέχονται για τα συνέδρια στην Ρόδο, από το «sports tourism Greece» με την συνεχιζόμενη προσωπική συμμετοχή του Αχιλλέα Ε. Τζίμα, στις διοργανώσεις της ΙΒΤΜ.

Η σημαντικότητα της προετοιμασίας και των ωφελειών που μπορούν να προκύψουν από συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις έχει περιγραφεί σε προηγούμενο άρθρο:  ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ – ΚΕΡΔΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ; (Χρήστος Πετρέας & Αχιλλέας Τζίμας – «ΡΟΔΙΑΚΗ» Δεκέμβριος 2015).

Ας ελπίσουμε ότι με την συνειδητοποίηση ότι ο συνεδριακός πελάτης είναι «καλός πελάτης» και αφήνει χρήματα στον προορισμό, η στρατηγική προώθησης των δύο αυτών νησιώτικων προορισμών, που έχουν και απ’ ευθείας πτήσεις για διευκόλυνση προσβασιμότητας, θα περιλάβει την συμμετοχή και σε τέτοιες εξειδικευμένες εκθέσεις, μέσα στις υπόλοιπες δράσεις, με κατάλληλη βέβαια προετοιμασία.

 

ΣΥΝΤΟΜΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

Αχιλλέας Ε. Τζίμας και Χρήστος Πετρέας

Ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ Ε. ΤΖΙΜΑΣ ως Μέλος (GRE-1111) της Ελληνικής Εθνικής Αθλητικής Αποστολής Windsurfing (1991-2001) ξεκίνησε την σταδιοδρομία του στον αθλητισμό, συνεχίζοντας με την ιδιότητα του Προπονητή Ιστιοπλοΐας ΓΓΑ Κατηγορία Β’ (Ολυμπιακών διαδρομών – Ιστιοσανίδας – Αετοσανίδας) και ίδρυσε το 1997 την Rhodes Windsurfing, Kitesurfing & Sailing Academy + Other Sports & Activities (Μέλος Πανελληνίου Συνδέσμου Προπονητών Ιστιοπλοΐας – ΠΑ.Σ.Π.Ι. και εκπρόσωπος στην Π.Ο.Π.Α.). Δραστηριοποιείται με έδρα την Ρόδο, Συν-ιδιοκτήτης οικογενειακής επιχείρησης Εμπορικών Καταστημάτων «Achilleas Surfwear Shops». Έχοντας αντιληφθεί τις προοπτικές των αθλητικών δραστηριοτήτων για δωδεκάμηνο τουρισμό, από το 2004 είναι συν-ιδρυτής του  Project “Sports Tourism Greece” δραστηριότητας και στρατηγικής για την Ανάπτυξη του Αθλητικού Τουρισμού στην Ελλάδα, και σε συνεργασία με τουριστικούς επιστήμονες έχει πραγματοποιήσει έρευνες πεδίου στους τουρίστες windsurfing and kitesurfing στην Ρόδο (2008-2009-2010), τα αποτελέσματα της οποίας έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Εκτός από το Project “Plus-Tour”, πρόσφατα έχει δημιουργήσει και τα “Surfers Power” / “Rhodes Skate Park”/ “Rhodes Skydiving” / “Rhodes Fashion Week” / “Rhodes Motor Circuit”. Έχει επανειλημμένα υποβάλει προτάσεις και συνεργαστεί με συμβουλευτική ιδιότητα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού και Αθλητισμού, και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σχετικά με θέματα εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό στην Ελλάδα. Επί πολλά χρόνια παρακολουθεί και μελετά την τουριστική αγορά της Ρωσίας και χωρών CIS και έχει υποστηρίξει δραστηριότητες για την διεύρυνσή της στην Ελλάδα, ως Μέλος του Ελληνο-Ρωσικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (HRCC) και Συντονιστής Επιτροπής για την Προβολή του HRCC σε Διεθνείς Εκθέσεις, ενώ είναι και Εμπορικός Εκπρόσωπος για την Ελλάδα της TMI Consultancy (Μόσχα) για το Β2Β Luxury & MICE Event στο Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία και Αρμενία. Δραστηριοποιείται επίσης ως Μέλος Ελληνικών και διεθνών επαγγελματικών αθλητικών οργανώσεων και προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ξενοδοχεία και προορισμούς για την ανάπτυξη και προώθηση του αθλητικού τουρισμού αναψυχής και του ποιοτικού τουρισμού γενικότερα. – Επικοινωνία: +30 6944 428 428 –  achilleas@rwa.gr

 

 

Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΕΑΣ επαγγελματικά ασχολείται με θέματα επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μάρκετινγκ, με υπέρ 25-ετή εμπειρία στην Ελλάδα και σε ξένες χώρες (Βαλκάνια, Ευρώπη, ΗΠΑ, Αφρική, Μεσόγειο), σε κυβερνητικούς, αυτοδιοικητικούς, επαγγελματικούς φορείς και επιχειρήσεις. Με πανεπιστημιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στις ΗΠΑ, έχει ζήσει και εργαστεί επί 20 χρόνια στο εξωτερικό.  Έχει συνεργαστεί στην εκπόνηση περισσότερων από 120 έργων και μελετών, κυρίως σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης, τουρισμού, ειδικών μορφών και ανάπτυξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε διάφορες χώρες και έχει ακαδημαϊκή και διδακτική εμπειρία και δραστηριότητα (>25 ακαδημαϊκά εξάμηνα. Διατέλεσε και εργάζεται ως επιστημονικός / τουριστικός / εκπαιδευτικός σύμβουλος σε υπουργεία, φορείς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δήμους και επιχειρήσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπου εργάστηκε και ως Ανώτερος Εμπειρογνώμων (Senior Expert)  και Επικεφαλής (Team Leader) ομάδων Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων σε πολύμηνης διάρκειας έργα τεχνικής βοήθειας (κυρίως περιφερειακής και τουριστικής ανάπτυξης), χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ, σε κυβερνητικούς φορείς στην Ελλάδα και άλλες χώρες (Βαλκάνια, Ανατολική Ευρώπη, Μεσογειακή λεκάνη).Έχει (από το 1990, με συμβουλευτική ιδιότητα),  υποστηρίξει τις δραστηριότητες επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης Ελληνικών Επιμελητηρίων, κυρίως στις νησιώτικες περιοχές. Αρκετό συγγραφικό επιστημονικό και αρθρογραφικό έργο από το 1988, (>200 βιβλία, συγγραφικές συμμετοχές, επιστημονικές εργασίες, άρθρα), τόσο στην Ελληνική όσο και στην Αγγλική γλώσσα, όπου δίνει έμφαση στην τουριστική ανάπτυξη για 12-μηνο τουρισμό, σε διάφορες ειδικές – εναλλακτικές μορφές τουρισμού και στο μάρκετινγκ προορισμών, και είναι συχνά προσκεκλημένος ομιλητής σε συνέδρια και εκδηλώσεις. – Επικοινωνία: c.p.petreas@gmail.com